Undervisning – videregående skole
De fleste av alle lærere trives svært godt i jobben sin og opplever det som både givende og meningsfullt å jobbe i undervisningssektoren. Likevel er det noen arbeidsmiljøfaktorer som kan være utfordrende. 'En bra dag på jobb' skal hjelpe dere som jobber i undervisningssektoren til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Bruk verktøyet til å skape et bedre arbeidsmiljø!
Om prosessen
Opplegget er enkelt. Start med å se filmene som visualiserer de utfordringene som forskning viser er fremtredende i deres bransje. Deretter samles dere til to møter, der dere snakker om 1) hvordan er dette hos oss? og 2) hvordan kan vi jobbe med det? Basert på alle ansattes innspill lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Vi anbefaler at leder, tillitsvalgt og verneombud er prosessansvarlige. Deres oppgave er å forberede møtene: bestille materiell, sende ut invitasjoner og lede møtene. I tillegg skal de oppsummere fra møtene og lage en handlingsplan. Mal for handlingsplan finner dere nederst på siden.
Introduksjon
En kort film om betydningen av et godt arbeidsmiljø
Arbeidsmiljø handler om noe mer enn trivsel, det dreier seg om jobben vi gjør: Hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Forberedelser
Hvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?
Filmene under beskriver utfordringene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i videregående skole. Begynn statusmøtet ved å se på filmene under. Dere kan også se dem på forhånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Oppgaver for alle:
Se filmene og se om du kjenner deg igjen.
Har du egne eksempler?
Høye emosjonelle krav
Kontakt med elever og foresatte er en viktig og givende del av arbeidet, og det å håndtere egne og andres følelser eller takle andre menneskers sorger og gleder er en stor del av hverdagen. Disse kravene er i seg selv ikke negative, men det det å skulle forholde seg til andre menneskers følelser og legge vekk egne følelser kan over tid utgjøre en belastning.
Vold og trusler
Å oppleve vold, trusler og konflikter over tid kan føre til lavere trivsel og psykiske helseplager som igjen kan gå utover arbeidsevne og føre til sykefravær. I videregående skole peker konflikter med elever og foresatte seg ut som en utfordring. Det er viktig at det jobbes forebyggende med dette, og at skolen har klare retningslinjer og prosedyrer for hva en skal gjøre når en opplever ubehagelige situasjoner.
Balanse mellom jobb og privatliv
Vanskeligheter med å skille mellom jobb og privatliv er en utfordring som spesielt peker seg i ut i læreryrket fordi man i stor grad tar med seg arbeid hjem. Det dreier seg om både forberedelser, etterarbeid og ikke minst tilgjengelighet utover normal arbeidstid.
Tilbakemelding på arbeidet
Lederstøtte og tilbakemeldinger fra leder har betydning for motivasjon, og det samme har sosial støtte. Det å sjelden eller aldri få tilbakemeldinger på arbeidet en gjør, verken positive eller negative, kan føre til redusert motivasjon og jobbtilfredshet. På sikt kan dette øke risikoen for psykiske og fysiske helseplager og sykefravær.
Endringer og ny teknologi
Endring, nye oppgaver og ny teknologi er en del av hverdagen i arbeidslivet. Endring kan være både bra og nødvendig, men kan også være utfordrende for noen. I undervisningssektoren dreier det seg særlig om innføring av digitale læringsverktøy og andre digitale plattformer for rapportering. At ledere er bevisste sitt ansvar ved å gi god informasjon, inkludere og gi støtte til de ansatte er viktig for å lykkes med endringer og innføring av ny teknologi.
Andre utfordringer
Rollekonflikt
Rollekonflikt kan oppstå når man får motstridende forespørsler fra to eller flere personer, eller opplever manglende ressurser til å løse arbeidsoppgavene. Stor grad av rolleuklarhet og rollekonflikt på jobb gir krevende arbeidsforhold og lite effektive arbeidsprosesser.
Ubalanse mellom innsats og belønning
Denne type ubalanse handler om hvorvidt man opplever å få fortjent respekt og anerkjennelse for den jobben man gjør. Det kan også være en opplevelse av ubalanse mellom lønn og den innsatsen som legges ned i arbeidet.
Jobbusikkerhet
Endringer i arbeidslivet kan bidra til usikkerhet knyttet til nåværende jobb og usikkerhet for hva fremtiden vil bringe. Helsemessige konsekvensene av jobbusikkerhet vil ofte være knyttet til den enkeltes opplevelse av hvor sannsynlig og hvor alvorlig det vil være å miste jobben. Ansatte som opplever jobbusikkerhet rapporterer om lavere jobbtilfredshet og lavere grad av tillit og følelse av forpliktelse overfor virksomheten.
Sosialt klima
Sosial støtte, en god tone og godt samarbeid er viktig på en arbeidsplass. Ansatte som utsettes for negativ sosial adferd, som for eksempel mobbing og trakassering, har økt risiko både fysiske og psykiske helseproblemer, søvnproblemer og sykefravær. Alle har et ansvar for dette, men leder har et særskilt ansvar for å legge til rette for positive omgangsformer.
Vil du vite mer om faktorer i arbeidet?
noa.stami.no - fakta om arbeidsmiljø i undervisning
Hvordan er det hos oss?
Statusmøte
Formålet med dette møtet er å bli enige om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.
Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmene i fellesskap. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en statusmøte-plansje til hver gruppe.
Diskuter:
- Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
- Hva er de største utfordringene hos oss?
- Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
- Er det noen arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
- Er det andre ting hos oss som er mer relevante?
Husk! Tiltak og løsninger snakker dere om i neste møte (tiltaksmøte).
De prosessansvarlige oppsummerer fra gruppediskusjonene og fører dette inn i den indre sirkelen på tiltaksmøte-plansjene.
For prosessansvarlige:
Hva kan vi gjøre hos oss?
Tiltaksmøte
Nå skal dere diskutere tiltak og løsninger, basert på oppsummeringen fra statusmøtet.
Se filmen som grunnlag for å diskutere mulige tiltak og løsninger hos dere. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Prosessansvarlige leder tiltaksmøtet, på samme måte som på statusmøtet. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en tiltaksmøte-plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra statusmøtet, og diskuter hvordan dere kan håndtere hver enkelt utfordring på best mulig måte.
Diskuter:
- Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
- Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
- Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
- Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
- Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?
De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.
Veien videre
Lag en handlingsplan
Basert på forslagene i tiltaksmøtet lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Heng handlingsplanen opp på veggen eller gjør den synlig på andre måter, slik at alle blir minnet på tiltakene hver dag.
Synliggjør handlingsplanen også i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.
Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Derfor er det viktig å jobbe systematisk, og gjøre det til en del av det daglige arbeidet. Bestem en dato for et oppfølgingsmøte der dere evaluerer tiltakene.
Lykke til!
Hva synes du om prosessen?
Forstod du alt eller var det uklart?
Takk for din tilbakemelding!