Praktisk informasjon

En bra dag på jobb er STAMIs forskningsbaserte verktøy som gjør at ledere og ansatte kan forbedre arbeidsmiljøet sammen. Det er enkelt å bruke, bygger på samarbeid mellom partene på arbeidsplassen – og gir konkrete tiltak som forebygger sykefravær og løfter kvaliteten på arbeidet.


Generelt om verktøyet

Alle er enige om at arbeidsmiljøet er viktig. Utfordringen er å gjøre noe konkret med det.

Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) er Norges nasjonale forskningsinstitutt på arbeidsmiljø, og har utviklet En bra dag på jobb – et gratis, forskningsbasert verktøy som hjelper ledere og ansatte til å forbedre arbeidsmiljøet sammen.

Gjennom korte filmer og enkle diskusjonsopplegg får dere et felles grunnlag for å identifisere utfordringer, prioritere tiltak og lage en handlingsplan. Verktøyet bygger på samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud, og er det eneste i Norge som kombinerer
forskning, praksis og partssamarbeid på denne måten.

Resultatet er et arbeidsmiljø som ikke bare reduserer sykefravær og øker produktiviteten, men som også skaper trygghet, trivsel og motivasjon i hverdagen.

De som har tatt det i bruk beskriver det som enkelt, konkret og etterlengtet – et verktøy som faktisk gjør en forskjell.

Hvem leder prosessen

Vi anbefaler at leder, tillitsvalgt og verneombud sammen er ansvarlige for prosessen. En slik forankring er en viktig suksessfaktor, og felles eierskap til prosessen hjelper dere å lykkes med å styrke arbeidsmiljøet.

Å ta ansvar for prosessen innebærer å informere ansatte om hva som skal skje, og sørge for at dere i fellesskap gjennomfører En bra dag på jobb.

Kort veiledning til prosessansvarlige på bokmål eller nynorsk.

Slik går dere frem

Finn verktøyet til riktig bransje. Her er prosessen enkelt forklart for alle som skal være med, basert på filmer med veiledning.

Som prosessansvarlige har dere ansvar for å drive prosessen ved å kalle inn til møter, bestille plansjer, utarbeide en handlingsplan på grunnlag av gruppearbeidet og følge opp handlingsplanen i etterkant.

  • Informere alle ansatte om at dere skal jobbe med arbeidsmiljø ved hjelp av verktøyet ‘En bra dag på jobb’
  • Bestille eller laste ned plansjer
  • Kalle inn til to samarbeidsmøter og informere om forberedelser som skal gjøres på forhånd. Bruk gjerne allerede eksisterende møter. Det kan være personal- eller avdelingsmøter, HMS-møter eller lignende. Det viktigste er at det passer inn i deres arbeidshverdag.
  • Dele ansatte inn i diskusjonsgrupper på rundt 4-6 personer
  • Utarbeide handlingsplan på bakgrunn av de to møtene
  • Følge opp handlingsplanen jevnlig og evaluere tiltakene.

Handlingsplan – bokmål og nynorsk.

Plansjer

I arbeidsmøtene trenger dere plansjer til å notere på. En for statusmøtet og en for tiltaksmøtet.

  • Dere kan bestille store, ferdig trykte plansjer. Dere betaler kun frakt.
  • Det er også mulig skrive ut mindre versjoner (A3) av plansjene selv, eller hente ned en trykkfil.
  • Om dere ønsker å jobbe digitalt kan dere bruke PowerPoint-plansjene som er laget for dette.

Alt materiell finner du her.

Lykke til – og vi ønsker dere en bra dag på jobb!