Luftfart

'En bra dag på jobb' skal hjelpe dere som jobber i luftfart til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Bruk verktøyet til å skape et bedre arbeidsmiljø!


Om prosessenSlik bruker dere verktøyet

Opplegget er enkelt. Det starter med at dere på egen hånd ser filmer som berører ulike temaer om deres arbeid. Deretter samles dere til to møter på 1,5 til 2 timer. Basert på alle ansattes innspill kommer dere fram til en konkret handlingsplan.

Det anbefales at leder, tillitsvalgt og verneombud samarbeider om å være prosessansvarlige. De har som oppgave å organisere fellesmøtene: bestille materiell, invitere ansatte og lede møtene. I tillegg skal de lage oppsummeringer fra møtene og sette opp handlingsplanen.


IntroduksjonEn kort film om betydningen av et godt arbeidsmiljø

Arbeidsmiljø handler om noe mer enn trivsel, det dreier seg om jobben vi gjør: Hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.


ForberedelserHvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?

Filmene under beskriver faktorene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i luftfart. Forbered dere til statusmøtet ved å se filmene på egen hånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.

Oppgaver for alle:

Omorganisering og endring

Luftfart er preget av omstilling og endring. Det kan innebære endrede arbeidsoppgaver og arbeidsmåter, endringer i organisasjonens struktur eller bemanningssituasjon. Endring kan være bra og nødvendig, men kan føre til økte krav og en opplevelse av lite kontroll. For å få til gode endringsprosesser, er det viktig å skape forutsigbarhet gjennom å gi informasjon, og inkludere og gi støtte til de ansatte.

Ugunstig arbeidstid

I luftfart jobber flere på ukurante tider. De viktigste negative konsekvensene av skift- og nattarbeid på kort sikt er søvnforstyrrelser, fatigue og risiko for feilhandlinger. På lengre sikt viser forskning økt risiko for diabetes, overvekt, hjerte-karsykdommer og enkelte kreftformer. Man kommer ikke utenom ukurante arbeidstider i luftfart, men da er det viktig å organisere arbeidet på best mulig måte.

Sikkerhetskultur

Organisasjoner med god sikkerhetskultur er preget av evnen til å lære, og de stiller hele tiden spørsmål ved egen praksis og egne samhandlingsmønstre. Det er menneskene som er kjernen i sikkerhetskulturen – hvordan vi snakker sammen og hvordan vi utøver både ledelse og arbeid.

Støy og vibrasjoner

Både utvendig og innvendig støy i fly og helikoptre kan gi nedsatt hørsel og øresus. I tillegg kan støy føre til at man blir sliten og uoppmerksom, noe som øker risiko for feilhandlinger. Vibrasjoner kan øke risikoen for ryggplager og skader som blant annet kan gi nedsatt følsomhet og funksjon i fingrene. Det er viktig å gjøre en risikovurdering av mekaniske vibrasjoner og støy.

Innånding av støv, gass og kjemikalier

Å puste inn helseskadelige kjemikalier, støv, røyk og gasser kan utløse eller forverre luftveisplager. Det er viktig at arbeidsgiver sørger for at arbeidsoperasjoner er planlagt og organisert på en måte som minimerer risiko for å utsettes for farlige stoffer. Man bør også ha klare rutiner for hva man skal gjør, dersom man likevel utsettes for avgasser.


Andre utfordringer

Rollekonflikt

Rollekonflikt kan oppstå når man får motstridende forespørsler fra to eller flere personer, eller opplever manglende ressurser til å løse arbeidsoppgavene.

Lite faglige utviklingsmuligheter

Muligheter for kompetanseutvikling og læring i arbeidssituasjonen blir stadig viktigere i en tid hvor kvalifikasjonskravene øker i takt med at de fleste virksomheter er i stadig forandring. Arbeidstakere skal ha mulighet til faglig og personlig utvikling gjennom arbeidet. Dette kan øke evnen til å mestre nye utfordringer, og er nært knyttet til selvbestemmelse i jobben.

Støtte fra leder og mulighet til å påvirke arbeidet

Lederstøtte har en viktig betydning for ansattes helse og trivsel. Det er også viktig for helsa at ansatte føler at de har innflytelse over egen arbeidssituasjon.

Fysisk belastende arbeid

Det er i utgangspunktet sunt å bruke kroppen og være i bevegelse. Det er når belastningen blir for stor eller for langvarig at det kan være skadelig. Arbeid med hender og spesielt albuer over skulderhøyde øker risiko for skulderplager. Å planlegge hvordan arbeidet utføres ved å benytte tilgjengelige hjelpemidler og rullere på oppgavene er viktig.

Vil du vite mer om faktorer i arbeidet? Besøk noa.stami.no - fakta om arbeidsmiljø i luftfart


Hvordan er det hos oss?Statusmøte

Formålet med dette møtet, som tar 1,5 – 2 timer, er å snakke om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.

Prosessansvarlige leder møtet. Det kan være lurt at dere igjen ser filmene sammen. Del dere i grupper på 4-6 personer og gi en plansje til hver gruppe. Diskuter hver faktor som er beskrevet i filmene over.

Diskuter:

  • Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
  • Hva er de største utfordringene hos oss?
  • Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
  • Er det noen typiske arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
  • Er det andre ting hos oss som er mer relevante?

Husk at dere ikke skal snakke om hvordan utfordringene løses før i neste møte.

Når statusmøtet er slutt, samler de prosessansvarlige inn alle plansjene. Så lager de en oppsummering, som de skriver inn i den indre sirkelen på plansjene som skal brukes på neste møte; tiltaksmøtet.

For prosessansvarlige:


Hva kan vi gjøre hos oss?Tiltaksmøte

I dette møtet skal dere komme fram til hva som er gode tiltak i deres arbeidsmiljø. Møtet tar omtrent 1,5 – 2 timer. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.

Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmen over. Del dere i grupper på 4-6 personer, og gi en plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra forrige møte, og diskuter hvordan dere kan forbedre hver enkelt faktor hos dere.

Diskuter:

  • Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
  • Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
  • Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
  • Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
  • Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?

De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.


Veien videreLag en handlingsplan

Ut fra forslagene i tiltaksmøtet setter de prosessansvarlige opp en konkret handlingsplan for hvordan dere skal jobbe videre med arbeidsmiljøet.

Handlingsplanen bør henges opp på veggen eller synliggjøres på annen måte, slik at alle blir minnet om tiltakene hver dag.

Resultatene fra arbeidsprosessen bør også tas videre i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.

For å lykkes er det viktig å gjøre jobben med arbeidsmiljø til en kontinuerlig prosess med systematisk oppfølging.

Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Sett gjerne tidsfrister eller en konkret dato for et oppfølgende møte litt frem i tid, der dere sammen evaluerer tiltakene dere har kommet frem til.

Lykke til!

For prosessansvarlige:


enbradagpajobb.no bruker informasjonskapsler, også kalt cookies. Du kan lese mer om dette og vår personvernerklæring ved å følge linken.
Informasjonskapsler og personvernerklæring
Jeg forstår