Hjemmetjenesten
'En bra dag på jobb' skal hjelpe dere som jobber i hjemmetjenesten til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Bruk verktøyet til å skape et bedre arbeidsmiljø! Omtrent 54 000 personer jobber i hjemmetjenesten. De fleste jobber som pleie- omsorgsarbeider eller sykepleier.
Om prosessen
Slik bruker dere verktøyet
Opplegget er enkelt. Start med å se filmene som visualiserer de utfordringene som forskning viser er fremtredende i deres bransje. Deretter samles dere til to møter, der dere snakker om 1) hvordan er dette hos oss? og 2) hvordan kan vi jobbe med det? Basert på alle ansattes innspill lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Vi anbefaler at leder, tillitsvalgt og verneombud er prosessansvarlige. Deres oppgave er å forberede møtene: bestille materiell, sende ut invitasjoner og lede møtene. I tillegg skal de oppsummere fra møtene og lage en handlingsplan. Mal for handlingsplan finner dere nederst på siden.
For prosessansvarlige:
Introduksjon
En kort film om betydningen av et godt arbeidsmiljø
Arbeidsmiljø handler om noe mer enn trivsel, det dreier seg om jobben vi gjør: Hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Forberedelser
Hvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?
Filmene under beskriver utfordringene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i hjemmetjenesten. Begynn statusmøtet ved å se på filmene under. Dere kan også se dem på forhånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Oppgaver for alle:
Se filmene og finn ut om du kjenner deg igjen
Har du egne eksempler?
Høye emosjonelle krav
Kontakt med brukere og pårørende er en viktig og givende del av arbeidet, og det å håndtere egne og andres følelser eller takle andre menneskers sorger og gleder er en stor del av hverdagen. Disse kravene er i seg selv ikke noe negativt, men det det å skulle forholde seg til andre menneskers følelser og legge vekk egne følelser kan over tid utgjøre en belastning.
Vanskelige situasjoner med brukere
Yrkesaktive som opplever vold, trusler eller uønsket seksuell oppmerksomhet har høyere risiko for helseplager og intensjoner om å slutte i jobben.
Rollekonflikt
Rollekonflikt kan oppstå når man får motstridende forespørsler fra to eller flere personer, eller opplever manglende ressurser til å løse arbeidsoppgavene. Stor grad av rolleuklarhet og rollekonflikt på jobb gir krevende arbeidsforhold og lite effektive arbeidsprosesser.
Mulighet til å påvirke egne arbeidsoppgaver
Muligheten til å påvirke egne arbeidsoppgaver er viktig for motivasjon og helse. Derfor er det lurt at ledere og ansatte i fellesskap diskuterer hvordan arbeidet kan organiseres.
Fysisk belastende arbeid
Det er i utgangspunktet sunt å bruke kroppen og bevege seg, men det kan oppstå helseplager når belastningen blir for stor eller for ensidig.
Andre utfordringer
Hudkontakt med rengjørings- og desinfeksjonsmidler
Produkter til vasking og desinfeksjon kan ofte ha irriterende, avfettende, allergifremkallende eller etsende virkninger på huden. Dette kan føre til hudplager og hudsykdommer.
Arbeidstid
Arbeidstiden har betydning både for helse, balanse mellom jobb og privatliv og velferd. Skift- og turnusarbeid kan ha påvirkning på søvn og skape forstyrrelser i døgnrytmen.
Kontakt med biologisk materiale
Biologisk materiale er for eksempel blod, spytt, avføring, urin eller brukt medisinsk engangsutstyr. Ved å være i kontakt med dette er man utsatt for mange ulike smittefaktorer.
Vil du vite mer om faktorer i arbeidet?
noa.stami.no - fakta om arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Hvordan er det hos oss?
Statusmøte
Formålet med dette møtet er å bli enige om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.
Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmene i fellesskap. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en statusmøte-plansje til hver gruppe.
Diskuter:
- Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
- Hva er de største utfordringene hos oss?
- Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
- Er det noen arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
- Er det andre ting hos oss som er mer relevante?
Husk! Tiltak og løsninger snakker dere om i neste møte (tiltaksmøte).
De prosessansvarlige oppsummerer fra gruppediskusjonene og fører dette inn i den indre sirkelen på tiltaksmøte-plansjene.
For prosessansvarlige:
Hva kan vi gjøre hos oss?
Tiltaksmøte
Nå skal dere diskutere tiltak og løsninger, basert på oppsummeringen fra statusmøtet.
Se filmen som grunnlag for å diskutere mulige tiltak og løsninger hos dere. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Prosessansvarlige leder tiltaksmøtet, på samme måte som på statusmøtet. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en tiltaksmøte-plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra statusmøtet, og diskuter hvordan dere kan håndtere hver enkelt utfordring på best mulig måte.
Diskuter:
- Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
- Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
- Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
- Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
- Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?
De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.
For prosessansvarlige:
Veien videre
Lag en handlingsplan
Basert på forslagene i tiltaksmøtet lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Heng handlingsplanen opp på veggen eller gjør den synlig på andre måter, slik at alle blir minnet på tiltakene hver dag.
Synliggjør handlingsplanen også i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.
Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Derfor er det viktig å jobbe systematisk, og gjøre det til en del av det daglige arbeidet. Bestem en dato for et oppfølgingsmøte der dere evaluerer tiltakene.
Lykke til!
Hva synes du om prosessen?
Forstod du alt eller var det uklart?
Takk for din tilbakemelding!