Bank, finans og forsikring
'En bra dag på jobb' skal hjelpe dere som jobber i bank, finans og forsikring til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Bruk verktøyet til å skape et bedre arbeidsmiljø!
Om prosessenSlik bruker dere verktøyet
Opplegget er enkelt. Det starter med at dere på egen hånd ser filmer som berører ulike temaer om deres arbeid. Deretter samles dere til to møter på 1,5 til 2 timer. Basert på alle ansattes innspill kommer dere fram til en konkret handlingsplan.
Det anbefales at leder, tillitsvalgt og verneombud samarbeider om å være prosessansvarlige. De har som oppgave å organisere fellesmøtene: bestille materiell, invitere ansatte og lede møtene. I tillegg skal de lage oppsummeringer fra møtene og sette opp handlingsplanen.
IntroduksjonEn kort film om betydningen av et godt arbeidsmiljø
Arbeidsmiljø handler om noe mer enn trivsel, det dreier seg om jobben vi gjør: Hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
ForberedelserHvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?
Filmene under beskriver faktorene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i bank, finans og forsikring. Forbered dere til statusmøtet ved å se filmene på egen hånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Oppgaver for alle:
- Se filmene og finn ut om du kjenner deg igjen
- Har du egne eksempler?
Omorganisering og endring
Omstilling og endring kan innebære endrede arbeidsoppgaver og arbeidsmåter, endringer i organisasjonens struktur eller bemanningssituasjon. Endring kan være bra og nødvendig, men kan føre til økte krav og en opplevelse av lite kontroll. For å få til gode endringsprosesser, er det viktig å skape forutsigbarhet gjennom å gi informasjon, og inkludere og gi støtte til de ansatte.
Rollekonflikt
Rollekonflikt kan oppstå når man får motstridende forespørsler fra to eller flere personer, eller opplever manglende ressurser til å løse arbeidsoppgavene. Stor grad av rolleuklarhet og rollekonflikt på jobb gir krevende arbeidsforhold og lite effektive arbeidsprosesser.
Høye krav og liten mulighet til å påvirke arbeidet
Muligheten til å påvirke egne arbeidsoppgaver er viktig for motivasjon og helse. Derfor er det lurt at ledere og ansatte i fellesskap diskuterer hvordan det er mulig å organisere arbeidet på best mulig måte.
Arbeidstid
Lange arbeidsdager og utstrakt bruk av overtid kan føre til en ubalanse mellom jobb og privatliv. At det er en viss fleksibilitet kan være positivt, men på den andre siden kan det gjøre det vanskelig å sette klare grenser for når, hvor og hvor mye man skal jobbe.
Den fysiske arbeidsplassen
Mange som jobber i bank, finans og forsikringsbransjen har aktivitetsbaserte kontorkonsept eller jobber i tradisjonelle åpne landskap. Både når det gjelder fysisk kontorløsning i arbeidsgivers lokaler og bruk av hjemmekontor, er det viktig at man vurderer hva slags løsning som passer best til arbeidsoppgavene.
Vil du vite mer om faktorer i arbeidet? Besøk noa.stami.no - fakta om bank, finans, forsikring
Hvordan er det hos oss?Statusmøte
Formålet med dette møtet, som tar 1,5 – 2 timer, er å snakke om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.
Prosessansvarlige leder møtet. Det kan være lurt at dere igjen ser filmene sammen. Del dere i grupper på 4-6 personer og gi en plansje til hver gruppe. Diskuter hver faktor som er beskrevet i filmene over.
Diskuter:
- Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
- Hva er de største utfordringene hos oss?
- Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
- Er det noen typiske arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
- Er det andre ting hos oss som er mer relevante?
Husk at dere ikke skal snakke om hvordan utfordringene løses før i neste møte.
Når statusmøtet er slutt, samler de prosessansvarlige inn alle plansjene. Så lager de en oppsummering, som de skriver inn i den indre sirkelen på plansjene som skal brukes på neste møte; tiltaksmøtet.
For prosessansvarlige:
Hva kan vi gjøre hos oss?Tiltaksmøte
I dette møtet skal dere komme fram til hva som er gode tiltak i deres arbeidsmiljø. Møtet tar omtrent 1,5 – 2 timer. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmen over. Del dere i grupper på 4-6 personer, og gi en plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra forrige møte, og diskuter hvordan dere kan forbedre hver enkelt faktor hos dere.
Diskuter:
- Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
- Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
- Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
- Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
- Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?
De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.
Veien videreLag en handlingsplan
Ut fra forslagene i tiltaksmøtet setter de prosessansvarlige opp en konkret handlingsplan for hvordan dere skal jobbe videre med arbeidsmiljøet.
Handlingsplanen bør henges opp på veggen eller synliggjøres på annen måte, slik at alle blir minnet om tiltakene hver dag.
Resultatene fra arbeidsprosessen bør også tas videre i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.
For å lykkes er det viktig å gjøre jobben med arbeidsmiljø til en kontinuerlig prosess med systematisk oppfølging.
Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Sett gjerne tidsfrister eller en konkret dato for et oppfølgende møte litt frem i tid, der dere sammen evaluerer tiltakene dere har kommet frem til.
Lykke til!
For prosessansvarlige:
Hva synes du om prosessen?
Forstod du alt eller var det uklart?
Takk for din tilbakemelding!