Post, budtjenester og spedisjon

'En bra dag på jobb' skal hjelpe dere som jobber i post, budtjenester og spedisjon til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Bruk verktøyet til å skape et bedre arbeidsmiljø!


Om prosessenSlik bruker dere verktøyet

Opplegget er enkelt. Det starter med at dere på egen hånd ser filmer som berører ulike temaer om deres arbeid. Deretter samles dere til to møter på 1,5 til 2 timer. Basert på alle ansattes innspill kommer dere fram til en konkret handlingsplan.

Det anbefales at leder, tillitsvalgt og verneombud samarbeider om å være prosessansvarlige. De har som oppgave å organisere fellesmøtene: bestille materiell, invitere ansatte og lede møtene. I tillegg skal de lage oppsummeringer fra møtene og sette opp handlingsplanen.


IntroduksjonEn kort film om betydningen av et godt arbeidsmiljø

Trivsel er viktig for et godt arbeidsmiljø, men det handler også om noe mer: Om hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å få vite mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.


ForberedelserHvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?

Filmene under beskriver utfordringene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i post, budtjenester og spedisjon. Begynn statusmøtet ved å se på filmene under. Dere kan også se dem på forhånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.

Oppgaver for alle:

Mulighet for faglig utvikling

Å få bruke og utvikle egne ferdigheter og kompetanse vil for mange være en viktig faktor som skaper mening og motivasjon i jobben.

Samarbeid og kommunikasjon

Ubehagelige konflikter med kollegaer eller kunder kan være en påkjenning som kan føre til søvnproblemer og fysiske og psykiske helseproblemer.

Fysisk belastende arbeid

Manuell håndtering av utstyr, uheldige arbeidsstillinger og tungt fysisk arbeid er eksempler på arbeid som kan gi helseplager.

Ugunstig arbeidstid

Mange ansatte innen post, budtjenester og spedisjon arbeider etter forskjellige skiftordninger, og dette viktige samfunnsoppdraget krever at noen ansatte må jobbe til andre tider enn i en vanlig kontorjobb.

Omorganisering og nedbemanning

Omorganiseringer kan innebære endrede arbeidsoppgaver og arbeidsmåter, endringer i organisasjonens struktur eller bemanningssituasjon. Endring kan være bra og nødvendig, men kan føre til økte krav og en opplevelse av lite kontroll. For å få til gode endringsprosesser, er det viktig å skape forutsigbarhet gjennom å gi informasjon, og inkludere og gi støtte til de ansatte.


Andre utfordringer

Helkroppsvibrasjoner

Vedvarende vibrasjoner fra kjøretøyet eller motorvognen man sitter eller står i, kan gi fysiske plager som korsryggsmerter.

Utsatt for støv, røyk, gass eller damp

Eksos, støv eller røyk fra kjøretøy eller trafikk kan føre til luftveisplager og hjerte- og karsykdommer.

Vil du vite mer om faktorer i arbeidet?
noa.stami.no - fakta om arbeidsmiljø i post, spedisjon og lagring


Hvordan er det hos oss?Statusmøte

Formålet med dette møtet er å bli enige om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.

Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmene i fellesskap. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en statusmøte-plansje til hver gruppe.

Diskuter:

  • Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
  • Hva er de største utfordringene hos oss?
  • Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
  • Er det noen arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
  • Er det andre ting hos oss som er mer relevante?

Husk! Tiltak og løsninger snakker dere om i neste møte (tiltaksmøte).

De prosessansvarlige oppsummerer fra gruppediskusjonene og fører dette inn i den indre sirkelen på tiltaksmøte-plansjene.

For prosessansvarlige:


Hva kan vi gjøre hos oss?Tiltaksmøte

Nå skal dere diskutere tiltak og løsninger, basert på oppsummeringen fra statusmøtet.

Se filmen som grunnlag for å diskutere mulige tiltak og løsninger hos dere. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.

Prosessansvarlige leder tiltaksmøtet, på samme måte som på statusmøtet. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en tiltaksmøte-plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra statusmøtet, og diskuter hvordan dere kan håndtere hver enkelt utfordring på best mulig måte.

Diskuter:

  • Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
  • Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
  • Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
  • Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
  • Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?

De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.


Veien videreLag en handlingsplan

Basert på forslagene i tiltaksmøtet lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.

Heng handlingsplanen opp på veggen eller gjør den synlig på andre måter, slik at alle blir minnet på tiltakene hver dag.

Synliggjør handlingsplanen også i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.

Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Derfor er det viktig å jobbe systematisk, og gjøre det til en del av det daglige arbeidet. Bestem en dato for et oppfølgingsmøte der dere evaluerer tiltakene.

Lykke til!