Frisør
Frisører er både motiverte og engasjerte i jobben sin. Det er likevel en del utfordringer knyttet til arbeidet. 'En bra dag på jobb' kan bidra til bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær.
Om prosessen
Slik bruker dere verktøyet
Opplegget er enkelt. Start med å se filmene som visualiserer de utfordringene som forskning viser er fremtredende i deres bransje. Deretter samles dere til to møter, der dere snakker om 1) hvordan er dette hos oss? og 2) hvordan kan vi jobbe med det? Basert på alle ansattes innspill lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Vi anbefaler at leder, tillitsvalgt og verneombud er prosessansvarlige. Deres oppgave er å forberede møtene: bestille materiell, sende ut invitasjoner og lede møtene. I tillegg skal de oppsummere fra møtene og lage en handlingsplan. Mal for handlingsplan finner dere nederst på siden.
Introduksjon
En kort film om betydningen av arbeidsmiljø
Trivsel er viktig for et godt arbeidsmiljø, men det handler også om noe mer: Om hvordan vi i fellesskap planlegger, organiserer og gjennomfører arbeidet. Se filmen for å lære mer. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Forberedelser
Hvilke utfordringer er knyttet til arbeidet?
Filmene under beskriver utfordringene som i størst grad påvirker arbeidsmiljøet i frisørsalonger. Begynn statusmøtet ved å se på filmene under. Dere kan også se dem på forhånd. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Oppgaver for alle:
Se filmene og finn ut om du kjenner deg igjen
Har du egne eksempler?
Arbeid med vann og kjemikalier
Frisørarbeidet består av oppgaver som gjør at man utsettes for hudkontakt med både vann og kjemikalier. Dette kan føre til hudplager og hudsykdommer.
Høye emosjonelle krav
Kundekontakt er en viktig og givende del av arbeidet, men samtidig kan det å forholde seg til andre menneskers følelser være en påkjenning.
Stående arbeid
Stående arbeid er ofte kombinert med kroppsstillinger som kan gi økt risiko for plager, som fremoverbøyd stilling eller bøyde og vridde stillinger.
Ugunstige armbevegelser
Arbeid med armene hevet over skulderhøyde, repeterende bevegelser og arbeid med bøy i håndledd kan øke risikoen for fysiske plager.
Muligheter til å påvirke arbeidet
Hvordan arbeidet organiseres og oppgavene fordeles bør diskuteres i fellesskap. Dette øker muligheten for at hver ansatt får større variasjon i arbeidsoppgaver og en arbeidstid tilpasset sin livssituasjon.
Andre utfordringer
Kundeforventninger
Det kan oppstå situasjoner der det enten er uklart hva kunden forventer eller at forventningene er urealistiske å imøtekomme.
Anerkjennelse for innsats
Mange opplever en ubalanse mellom den innsatsen de legger ned i arbeidet, og den belønningen de mottar i form av respekt og anerkjennelse for resultatet.
Arbeidstid - Kveldsarbeid
Yrkesaktive som må arbeide utenom normal arbeidstid har større problemer med å kombinere arbeid og familie.
Krav til å holde seg oppdatert
Frisøryrket er i løpende utvikling og krever stadig ny kompetanse. Det kan være utfordrende å holde seg faglig oppdatert når arbeidsmengden er stor.
Arbeid i fremoverbøyd stilling
Arbeidstakere som har vedvarende statiske belastninger av nakkemuskulaturen har økt risiko for plager i dette området.
Vil du vite mer om faktorer i arbeidet? Besøk noa.stami.no - fakta om arbeidsmiljø i frisør og velvære
Hvordan er det hos oss?
Statusmøte
Formålet med dette møtet er å bli enige om hvilke utfordringer som finnes på deres arbeidsplass.
Prosessansvarlige leder møtet. Start med å se filmene i fellesskap. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en statusmøte-plansje til hver gruppe.
Diskuter:
- Kjenner vi oss igjen i de utfordringene vi ser i filmene?
- Hva er de største utfordringene hos oss?
- Kan vi beskrive noen situasjoner fra egen arbeidshverdag?
- Er det noen typiske arbeidsoppgaver eller situasjoner som er mer problematiske enn andre?
- Er det andre ting hos oss som er mer relevante?
Husk! Tiltak og løsninger snakker dere om i neste møte (tiltaksmøte).
De prosessansvarlige oppsummerer fra gruppediskusjonene og fører dette inn i den indre sirkelen på tiltaksmøte-plansjene.
For prosessansvarlige:
Hva kan vi gjøre hos oss?
Tiltaksmøte
Nå skal dere diskutere tiltak og løsninger, basert på oppsummeringen fra statusmøtet.
Se filmen som grunnlag for å diskutere mulige tiltak og løsninger hos dere. For teksting: Trykk CC nederst på filmen.
Prosessansvarlige leder tiltaksmøtet, på samme måte som på statusmøtet. Del dere i grupper på for eksempel 4-6 personer og gi en tiltaksmøte-plansje til hver gruppe. Ta utgangspunkt i oppsummeringen fra statusmøtet, og diskuter hvordan dere kan håndtere hver enkelt utfordring på best mulig måte.
Diskuter:
- Hva er vi gode på? Finn tre bevaringspunkter.
- Er det noe vi kan bli bedre på? Finn tre forbedringspunkter.
- Er det enkelte forhold i jobben vi bør ha særlig fokus på?
- Er det arbeidsoppgaver som kan organiseres annerledes?
- Er det andre faktorer i vårt arbeidsmiljø vi bør ta tak i – og hvordan?
De prosessansvarlige samler inn plansjene etter møtet.
Veien videre
Lag en handlingsplan
Basert på forslagene i tiltaksmøtet lager de prosessansvarlige en konkret handlingsplan.
Heng handlingsplanen opp på veggen eller gjør den synlig på andre måter, slik at alle blir minnet på tiltakene hver dag.
Synliggjør handlingsplanen også i de formelle organene for arbeidsmiljø- og HMS-arbeid.
Husk at arbeidsmiljø er ferskvare! Derfor er det viktig å jobbe systematisk, og gjøre det til en del av det daglige arbeidet. Bestem en dato for et oppfølgingsmøte der dere evaluerer tiltakene.
Lykke til!
Hva synes du om prosessen?
Forstod du alt eller var det uklart?
Takk for din tilbakemelding!